środa, 1 maja 2013

Tradycyjny jabłecznik z budyniem

Osobiście uwielbiam chyba każdą odmianę szarlotki. Ostatnio postanowiłam upiec wersję z budyniem, ponieważ akurat takiej jeszcze nie robiłam samodzielnie. Bardzo lubię połączenie budyniu z owocami szczególnie w formie tarty, dlatego wiedziałam, że taka szarlotka przypadnie mi do gustu. Waniliowy budyń i jabłka jest to jak najbardziej udane połączenie. Ciasto należy do tych bardzo tradycyjnych, i nie jednemu  jego smak skojarzy się z dzieciństwem.


Tradycyjny jabłecznik z budyniem
 



 
Składniki:
Ciasto:
  • 400 g mąki pszennej
  • 200 g zimnego masła
  • ½ szklanki cukru (można dodać więcej)
  • 4 żółtka
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1 łyżeczka aromatu waniliowy lub 3 łyżeczki cukru waniliowego
Jabłka:
  • 5-6 średniej wielkości jabłek (użyłam Szarej Renety)
  • 3 łyżki brązowego cukry
  • 1 łyżeczka cynamonu
  • 1,5 paczki budyniu waniliowe bez cukru
  • 4 łyżki cukru
  • 750 ml mleka
  • łyżeczka mąki ziemniaczanej
  • cukier puder - do posypania

 
Przygotowanie:
 
Mąkę przesiać , dodać proszek do pieczenia, cukier, cukier wanilinowy. Masło pokroić w kosteczkę, dodać do suchych składników i wszystko posiekać dokładnie nożem na drobne kawałeczki. Można również  składniki  umieścić w misie miksera i rozdrabniać mieszadłem, aż masa zacznie przypominać okruchy chleba. Dodać żółtka i szybko zagnieść. Ciasto podzielić na 2 części i włożyć do lodówki na około 40 minut.
Jabłka obrać, pokroić w dość dużą kostkę. Prażyć w garnku przez około 10 minut. Dodać cukier, cynamon i mąkę ziemniaczana. Wymieszać wszystko dokładnie.
Blaszkę wyłożyć papierem do pieczenia. Rozwałkować jedną część ciasta i ponakłuwać widelcem. Podpiec przez około 10 minut w temperaturze 180 stopni.
Budynie ugotować zgodnie z przepisem na opakowaniu, wykorzystując 750 ml mleka i 4 łyżki cukru.
Jabłka wyłożyć na podpieczone ciasto. Zalać je ciepłym budyniem.
Ciasto wyjąć z lodówki, rozwałkować i za pomocą foremki wyciąć z niego ciasteczka. Ja użyłam foremek w kształcie motyli, ale można oczywiście wykorzystać dowolny kształt. Ułożyć ciastka na wierzchu.
Jeśli nie chcemy się męczyć z wycinaniem ciasteczek, możemy ciasto włożyć do zamrażalnika na 30 minut i zetrzeć je na tarce tworząc wierzch ciasta.
Piec około 45 minut w temperaturze 180ºC. Po wystudzeniu oprószyć cukrem pudrem.


 

       
 
 
 
 

 





 

 


 
 
 
 








 
 




 

 

 


 

 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz